مقالات

نکات قابل توجه در طراحی و غرفه سازی نمایشگاهی

نکات قابل توجه در طراحی و غرفه سازی نمایشگاهی

نکات قابل توجه در طراحی و غرفه سازی نمایشگاهی

طراحی غرفه

احوال و شخصیت انسان ها را تحت تا محصولات آن باشد تا به بهبود عملکرد انسان ها را تحت تاثیر قرار می دهند می بایست هدف اصلی طراحی غرفه و چیدمان شد تا به بهبود عملکرد فیزیکی و روانی، دستیابی به اصول زیبا شناسانه فضای داخلی محقق گردد.

طراحی غرفه، حساس ترین مرحله حضور در نمایشگاه به حساب می آید میزان موفقیت در این وی موفقیت دیگر مراحل بسیار مؤثر است در نتیجه گذر از این مرحله توجه زیادی را طلب کند و باید تاکید نمود که اصول موفقیت، به عوامل انسانی، تفکر خلاق و نوآور، شناخت محیط و واقعیات، درک شرایط زمانی و مکانی نمایشگاه بستگی دارد. بنابراین واگذاری امر طراحی به هر کسی صلاح نبوده و باید دقت لازم را در انتخاب طراح نمود. در طراحی غرفه ای که متناسب با نیازها و اهداف شرکت باشد. هدف را بر این قرار دهید که برای رسیدن به موفقیت، موضوعات ضروری و مهم ذیل را مطرح و دلایل اهمیت آنها بشناسید.

برای معرفی شرکت چه نوع تصویری باید ارایه نمایید؟

غرفه شما معرف شخصیت و ارزش شرکت تان می باشد زیرا ارتباط عاطفی با مشتریان ایجاد می نماید.
اقلام نمایشی، رفتار ظاهری، رنگ ها، تصاویر، نوع پوشش کارکنان و … در رساندن پیام شرکت موثر است. هر چه بتوان در این بخش تامل کرد و کاری متفاوت ارایه نمود برای رسیدن به اهداف موفق تر خواهیم بود. شرکتی که خواهان ارایه جلوه ای از فناوری برتر و نوآور است بسیار متفاوت تر از شرکتی عمل می کند که خواهان تصویری تخصصی و تثبیت شده اند.

برای رسیدن به اهداف خود در نمایشگاه چه کاری می خواهید انجام دهید؟

اهداف شرکت برای حضور در نمایشگاه واقعا می تواند تعیین کننده طرح واقعی غرفه باشد. اگر قصد دارید بازدید کننده یا مشتری و به نسبت بیشتری مراجعه به غرفه خود داشته باشید که ورود بازدیدکنندگان را به راحتی ممکن کند نیاز به غرفه باز دارید تا کارکنان و پرسنل خود به ارائه خدمت در آن بپردازند. که با تعدادی از افرادی کلیدی و یا مشتری خاص ارتباط برقرار کنید نیاز دارید که فضای گفتگو و مذاکره مناسبی داشته باشد و بتوانید فرصت حداکثر برای عقد قرارداد داشته باشید. اهداف و خواسته متفاوت، مستلزم طراحی کاملا متفاوت دارند. تصویری مناسب از شرکت خود ارایه دهند و کسب وجهه کنید ، آنگاه به غرفه ای نیاز دارید که معماری متفاوت تری نیاز دارند تا بتواند بر بازدیدکننده تاثیر گذار باشد. غرفه دارانی که تمام مانده به تصاویر گرافیکی بزرگتر و المانهای معماری متفاوت بیشتر ایجاد کنند.

اندازه مناسب غرفه مورد نیازتان چقدر است؟

بسیاری از شرکت ها در نمایشگاه های مختلف، با توجه به نیازها و اهداف تعیین شده، در متراژهای متفاوت حضور می یابند. در اغلب موارد، بجز مورد محدودیت اختصاص فضا از طرف سازمان برگزار کننده، از غرفه های ردیفی برای نمایشگاه های عمومی و مصرفی و برای نمایشگاه های در سطح ملی و بین المللی که رقابت نیز بیشتر است از دیگر انواع غرفه و در متراژ وسیع تر مشارکت می نمایند. با برنامه ریزی و پیش بینی درست از شرایط و مقررات موجود در سایت های نمایشگاهی غرفه داران می توانند غرفه ای بزرگ و با زیر بنایی بیشتر طراحی کنند که در فضایی با وسعت کوچکتر قرار بگیرد. طراحی در سالن های با ارتفاع مناسب و طراحی غرفه ای طبقاتی (نیم طبقه) با ارتفاع قابل بهره برداری علاوه بر جذابیت لازم، باعث صرفه جویی در بعضی از هزینه ها نیز می گردد.

تحقق اهداف با صرفه جویی در بودجه نمایشگاهی

برای ساختن یک غرفه مناسب، دست یافتن به یک بودجه معقول و توجیه پذیر ضروری است. هدف طراحان نمایشگاهی هماهنگ ساختن نیازها و ارایه طرح مناسب با توجه به اهداف شرکت ها و بودجه تعیین شده برای اینکار می باشد. بسیاری از غرفه داران در خصوص اختصاص بودجه برای این امر محدودیت دارند و می خواهند در این بودجه صرفه جویی کنند تا بتوانند مراحل بیشتری در نمایشگاه ها حضور داشته باشند (با توجه به نوع فعالیت و محصول و خدمات ) برخی از شرکت ها نیز هدف گذاری می کنند فقط سالی یک بار فضای نمایشگاهی بزرگی را اختیار نمایند و با حضور در نمایشگاه و ساخت غرفه ای در خور تاثیر گذار شوند.

چه چیزی برای مخاطبان شما اولویت بالاتری دارد؟

اولویت اصلی و مهم مشتریان شرکت شما کدامند؟ درک این موضوع و تصمیم برای مهم است با مشخص کردن خواسته و منافعی که مشتریان در جستجوی آن هستند و بررسی مزایای رقابتی و نسبی و کلیدی شرکت، به مسائل مهم و درک درست از موضوع پی می برید. رسیدن به این نقطه به مذاکرات بسیاری نیاز است که با محصولات شرکت به موضوعات مهم از موضوع پی می بری. با استنتاج از موارد بالا می توانید و تصمیم برای ارایه خدمات و یا محصولات در جستجوی آن هستند. موارد بالا می توانید پیام متناسب که انگیزه لازم را برای جذب مشتریان به ویژگی های این محصولات و مزیت های این ویژگیها، توجه به مزایای کلیدی شرکت، به دست آورید که جذب مشتریان در آن نهفته باشد.

چه پیامی را مد نظر دارید که بازدید کنندگان از شما دریافت کنند؟


آیا می خواهید تصویر برند شما در ذهن آنان حک شود ؟ (بسیاری از شرکت ها حضور در نمایشگاه را با این منظور انجام میدهند بدین معنی که ما هستیم و تاکید بر حضور دایم. دارند. ) آیا می خواهید با ویژگی های محصولات جدید شرکت شما را به خاطر بسپارند و جاذبه ای برای مشتری شدن آنان فراهم نمایید؟ یا مزیت رقابتی شما را نسبت به دیگر رقبا در یاد داشته باشند؟ پیام خود را ساده کنید. طراحانی که بروشورها یا تبلیغاتی را طراحی می کنند که مملو از نشانه ها و گرافیک های نمایشگاهی و اطلاعات بیش از اندازه هستند، از کارآیی آنها کم می کند. تبلیغات روی بیلبوردها را مد نظر قرار دهید و الگو برداری کنید. بهتر است که به دنبال تاثیرگذاری مناسب باشید و از طراحان و گرافیست های مجرب و با سابقه استفاده نمایید.

عملکرد مورد نیاز شما در غرفه چیست؟

در غرفه سازی ، یک مکان کار موقت نیز برای کارکنان غرفه خود خلق می کنید. کارکنان شما به چه چیزی نیاز دارند؟ علاوه بر رفع نیازهای اولیه علاوه بر رفع نیازهای اولیه برای استقرار نیروها و ایجاد فضای مناسب، شاید لازم است محیطی برای ارائه ها، نمایش ها، کنفرانس و نگهداری با توجه به سیاست شرکت تان اختصاص دهید و به یاد داشته باشید که انسجام پیام های گرافیکی غرفه خود را می بایست حفظ نمایید.

طراحی غرفه متناسب با اهداف شرکت و سطح انتظارات مشتریان

هنگام ارزیابی طراحی غرفه نمایشگاهی و همچنین پس از ساخت غرفه در اندازه واقعی ، که متناسب با اهداف شرکت و سطح انتظارات مخاطب غرفه نمایشگاهی و همچنین پس از ساخت غرفه در اندازه واقعی، با بررسی و مد نظر قرار دادن موضوعات زیر، علت حضور شرکت در نمایشگاه را در راستای اهداف و رسیدن به سطح انتظار بازدیدکنندگان تعریف کنید. آیا رضایت دارید؟
آیا برای انجام فعالیت های برنامه ریزی شده غرفه، تجهیزات از کیفیت لازم برخوردار هستند؟
آیا برای نام سازمان یا شرکت به صورت مناسبی در غرفه انجام شده است؟
آیا کارهای گرافیکی شما از شما از فاصله حدود ۵ متری به خوبی قابل مشاهده است؟
موضوع نمایشگاه به خوبی در اذهان مخاطبان جا می گیرد؟
کارهای گرافیکی در داخل غرفه، نکته یا موردی به صورت چشمگیری مطرح شده است؟
آیا دید مناسب و لازم برای ارایه اطلاعات به مخاطبان از طریق صفحات نمایشی بزرگ و در ارتفاع مناسب تدارک شده است؟
مخاطبان از طریق صفحات نمایشی به اندازه کافی انجام فعالیت های برنامه ریزی شده غرفه، محیط نمایش از اندازه مناسب برخوردار است؟
آیا نورپردازی انجام گرفته در غرفه، از نور مناسب برای سهولت دید استفاده شده است؟
آیا فضای نگه داری مناسبی برای موارد احتمالی وجود لوازم اضافی و یا ریخت و پاش های غرفه تعبیه شده است؟
آیا عکس ها و اسلایدهای استفاده شده در غرفه از فاصله حدود ۵ متری به خوبی قابل رویت هستند؟
آیا تجهیزات قابل استفاده در غرفه برای فعالیت هایی که جهت مشتری در نظر گرفته شده، به اندازه لازم و کافی است؟
آیا رنگ های استفاده شده در غرفه مناسب و جلب کننده هستند و حس مناسبی برای مخاطب به وجود می آورد و در اذهان ماندگار می شوند ؟ آیا کنتراست مناسب در انتخاب رنگ ها لحاظ شده است؟

چه چیزهایی برای جذب مخاطبان غرفه شما تاثیر بیشتری دارد؟

تبلیغات و اطلاع رسانی مناسب، پیش از نمایشگاه - بهره برداری از کارکنان کارآمد و با روابط عمومی مناسب که مخاطب را جلب کرده و ارتباط برقرار می کنند
تبلیغات مناسب و بهنگام در زمان برگزاری نمایشگاه، ارایه اشانتیون ها، هدایا، اجراهای زنده و برنامه های سرگرم کننده
محصول جدید و ارایه ویژه محصولات، می تواند بازدیدکننده را به غرفه جلب نماید.
معرفی برند شرکت با محصولات یا خدمات و با نوآوری و خلاقیت در ارایه و با در نظر گرفتن با در نظر گرفتن مزایای رقابتی
شعار تبلیغاتی شرکت شما که بتواند اثرگذار باشد چیست؟
چه پیغامی را در چند ثانیه اول بازدید از غرفه خود می خواهید به بازدیدکننده القا کنید؟
بررسی کنید و شعار مناسب را که متناسب با اهداف شرکت باشد کوتاه و اثربخش انتخاب کنید.
مزایای رقابتی و قابل ارایه شرکت شما کدامند؟
با توجه به محدودیت زمان و فضای در اختیار و امکان مقایسه برای مخاطبان مزایای رقابتی محصول یا خدمات خود را به نحو شایسته تدوین و ارائه نمایید.
معیارهای موفق بودن در نمایشگاه، برای شرکت شما چه چیزهای هستند؟
لیستی از انتظارات و شاخص های مورد قبول خود را تهیه و برای رسیدن به آن تلاش نمایید.

برنامه زمانبندی برای ساخت غرفه

با توجه به اینکه غرفه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در اکثر مراکز نمایشگاهی زمان محدودی برای ساختن یک غرفه در اختیار غرفه سازان قرار میگیرد بیشتر شرکت کنندگان و طراحان زمان مناسب برای ساخت و چیدمان در برنامه خود در نظر نمی گیرند که این امر در اغلب نمایشگاه ها مشهود است بهمین دلیل سعی شود یک برنامه مدون و کامل زمانی برای ساخت و ساز غرفه در نظر گرفته شود تا با آرامش به طرح مورد نظر را بخوبی و با کیفیت مناسب اجرا نمود. تاریخ نمایشگاه را مشخص کنید ترش را شروع کنید که چند روز قبل از شروع نمایشگاه باید آماده باشید. برای یک طراحی خوب
فرصت بدهید یک شرکت غرفه سازی مناسب با نیاز خود را انتخاب نمایید. مدتی طول می کشد تا تصمیم گیرندگان در خصوص پیام شرکت شما به توافق و تصویری را انتخاب یا ایجاد کنند که برای کارهای گرافیکی غرفه خود به آن نیاز دارند.

ایجاد جاذبه در ساخت غرفه

امروزه موضوعاتی که پیوسته در صنعت نمایشگاه مورد بحث قرار می گیرد این است که چگونه نمایشگاه ماندگارتری تبدیل کنیم. غرفه داران به این آگاهی رسیده اند که برای داشتن نمایشی موفق لازم است که بازدید کننده را جذب و آنها را درگیر نمایند.
تحقیقات در این زمینه نیازهای تایید کننده همين مطلب است در را به یک تجربه بیاد ماندنی تر تبدیل نمایشگاه ها برای دست یافتن به پتانسیل های خود، باید به نیازهای اصلی متوسل شوند از قبیل تعلقات، جذب به زیبایی و احساس امنیت.
نمایشگاه پتانسیل منحصر بفردی دارد تا مردم را به طور کلی درگیر سازد و در ذهن و جسم و روح آنان نفوذ کند.
ایجاد محیطی راحت و آرامش بخش، لازمه دست یافتن و حفظ مشتریان است. برگزار کنندگان نمایشگاه باید از مضامین و مفاهیمی که گرایش های جدید را منعکس می نمایند آگاه باشند. آنها را پای غرفه داران بگذارند محیطی خلاق به وجود آورند محیطی که بتوانند محصولات و خدمات خود به صورت موثر عرضه نمایند با شناخت این تغییرات می توانند غرفه داران خود را تشویق کنند تا با ایجاد محیطی بیادماندنی، نمایشگاه ها را برای گروه های مخاطب، مؤثر، نوآور و سودمند سازند.
در راستا می توان با استفاده از منابع انسانی و ارایه خدمات متفاوت در غرفه نیز نهایت بهره ی را نمود.

عوامل کلیدی در ارزیابی طراحی غرفه

شناخت نمایشگاه ها قبل از ورود به مرحله طراحی و ساخت غرفه برای طراحان و شرکت ها بسیار اهمیت دارد. زیرا اتفاقات و جریان هایی در میسر کار ممکن به وجود بیاید که قطعا در قیمت تمام شده غرفه تاثیر گذار خواهد بود و عدم توجه به آنها علاوه بر صرف هزینه، از رسیدن به اهداف مورد نظر نیز جلوگیری می نماید. طراحی غرفه فرایندی است که باید به طور همزمان ارتباط مناسب بین موضوعات عملکردی و زیبا شناختی برقرار کند و لذا ضمن رعایت این مطلب، موارد ذیل را به طور کلی در ارزیابی طراحی غرفه مد نظر قرار می دهند.
اهداف و محصول شرکت را تحت الشعاع قرار ندهد. جذابیت قابل قبول داشته باشد. پیام مورد نظر شرکت را به نوعی بیان نماید.
در راستا و مکمل اهداف حضور در نمایشگاه باشد. حرفه ای و تحسین برانگیز باشد. بتواند به نوعی معرف شخصیت شرکت باشد. دارای عملکرد مناسب جهت نمایش کالا و یا ارایه خدمات باشد.
برای رسیدن به اهداف بالا هماهنگی بین تصمیم گیران شرکت و یا مدیریت غرفه از تیم طراحی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می تواند در آمیختن ایده ها و خواسته های مدیریت آمیختن ایده ها و خواسته های مدیریت غرفه، ترکیب مناسب به دست آورد.

اهمیت طراحی غرفه سازی متمایز
مقالات
اهمیت طراحی غرفه سازی متمایز

مدیریت و طراحی غرفه اگر باور داشته باشیم که غرفه هر شرکت در نمایشگاه ها، به منزله کارت شناسایی و معرف شخصیت آن شرکت تلقی می شود، به اهمیت غرفه واقف شده ایم. در واقع،...

اهمیت فرایند طراحی توسط یک معمار در غرفه سازی
مقالات
اهمیت فرایند طراحی توسط یک معمار در غرفه سازی

برای اجرای یک پروژه غرفه سازی همواره دو راه وجود دارد: استفاده از طرح های آماده، نظیر پروژه های ساخته شده و نمونه های پیشنهادی موجود، یا طراحی غرفه جدید منطبق بر شرایط ویژه و...